2.jpg


SECAP készítés települések, települési társulások részére



1. Mi a SECAP?

Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv (Sustainable Energy- and Climate Action Plan)

2. Miért érdemes SECAP-ot készíteni? 

Amelyik önkormányzatnak nincs SECAP-ja, az nem fér majd hozzá a teljes uniós keret 25%-át kitevő zöld támogatásokhoz a 2021-27 időszakban (forrás: ITM klímapolitikai helyettes államtitkárság, EU Bizottság)

3. Miért most kell SECAP-ot készíteni?

Aki most elkészíti a SECAP-ot, az 2021-re pályázatra kész projektekkel rendelkezhet a településén. A Miniszterelnökség most kezdi a projektlisták gyűjtését, tehát ezt a feladatot a településnek egyébként is el kell végezni a közeljövőben.

4. Mire jó még a SECAP?

Ha 2019-ben elkészül a SECAP, akkor az aktuális kommunikációban is használható lesz.

5. Miért érdemes szakértő segítségét kérni?

Szükség van a klímával és energiával kapcsolatos ismeretekre. A Polgármesterek Szövetségével való kommunikáció angol nyelven történik, illetve a kitöltendő adatbázis szintén angol nyelvű

6. Miért a MI6?

A MI6 a Covenant of Mayors hivatalos magyarországi támogató szervezete. 3 megyei klímastratégia mellett 70 SECAP-ot készített már el, ezzel SECAP piacvezető.

Azok az önkormányzatok, amelyek a MI6-tal készítik a SECAP-ot, Klímatudatos Önkormányzat díjban részesülhetnek a Virtuális Erőmű Program 2019. márciusi díjátadóján, melynek fővédnöke Dr. Áder János Köztársasági Elnök úr lesz.

7. Hol és mikor találkozhat szakértőinkkel?




MI a Secap?

A Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv (SECAP) lényege, hogy felmérje a település jelenlegi energetikai helyzetét, az energiafogyasztás szerkezetét; számba veszi a településen jelentkező, klímaváltozáshoz köthető természeti jelenségeket; összegzi a kitöltés során összegyűjtött megoldási javaslatokat, amelyek segítséget nyújtanak az üvegházi gáz kibocsátás mérsékléséhez, és a káros klímahatások elleni védekezéshez.

A Polgármesterek Klíma- és Energiaügyi szövetségéhez való csatlakozás segítségével lehetőség nyílik kidolgozott módszertan szerint összegezni a fent említett tényezőket. A csatlakozási folyamat eredményeképpen egy olyan stratégiai dokumentum jön létre, amely kiválóan használható arra, hogy az Európai Unió kapcsolódó pályázati forrásainak felhasználása hatékonyabb lehessen.

MIért érdemes SECAP-ot készíteni?

Az akcióterv objektív, statisztikai és tényadatokon alapuló áttekintést nyújt az önkormányzat számára a különböző szektorok (önkormányzati létesítmények, lakosság, közlekedés stb.) energiafogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról. Ezáltal már rövid távon is jó alapul szolgál beruházások tervezéséhez.

Hosszú távon az akciótervezés segítségével az elkészítőknek lehetősége nyílik áttekinteni a saját üvegházi gáz kibocsátásukat. Meghatározhatóak a legnagyobb kibocsátók, ami alapján hatékonyabban használhatóak fel a források a klímaváltozás csökkentésének érdekében.

A SECAP-pal rendelkező pályázók pereferáltak, illetve kizárólagos résztvevői lesznek a 2021-27-es uniós tervezési ciklusban az energiahatékonyságot és megújuló energiát (zöld beruházások) támogató pályázati forrásoknak. A SECAP megléte biztosíték a teleülések és társulásaik későbbi pályázási lehetőségre.

A SECAP tartalma:

  • Üvegházhatású gáz kibocsátásleltár a terület energiafelhasználása alapján

  • Hatásmérséklő intézkedések gyűjteménye

  • A klímaváltozással kapcsolatos kockázatok és sebezhetőségek

  • Alkalmazkodási intézkedések

A folyamat röviden:

Forrás: Convenant of Mayors

Forrás: Convenant of Mayors

Milyen módszertanok állnak rendelkezésre?

A Polgármesterek Klíma- és Energiaügyi szövetsége által kidolgozott módszertan széles körben elterjedt. A következő ábra szemlélteti az általuk figyelembe vett forrásokat. Négy fontos területet emeltek ki. Ezek az önkormányzati-, a szolgáltató-, és a lakossági szektor, valamint a közlekedés. Ezen kívül számításba veszi az ipari kibocsátók közül azokat, akik nem tagjai az ETS-nek. Szintén figyelembe veszi a helyi hulladék- és szennyvízkezelés kibocsátását és a helyben kapcsoltan, illetve megújuló forrásból termelt energiát a leltár elkészítésénél.

Forrás: Convenant of Mayors

Forrás: Convenant of Mayors

MIért a MI6-ot válasszam?

Kollégáink nagy tapasztalattal rendelkeznek klímavédelmi elemzések elkészítésében. Elnyertük Komárom-Esztergom, Fejér és Békés megye klímastratégiainak elkészítését, melyek azóta a megrendelők megelégedésére határidőre elkészültek.

A tavalyi év során több, mint 70 település, illetve Helyi Akció Csoport (HACS) számára készítünk SECAP-ot. Az összegyűlt tapasztalataink alapján járási és megyei fórumokon veszünk részt, ahol találkozhatnak szakértő kollégáinkkal és feltehetik nekik a kérdéseiket.

Szintén jelentős tapasztalattal rendelkezünk EU projektek és források kezelésében, amelyet hasznosítani tudunk az akciók tervezése során. Cégünk portfóliójában jelenleg is szerepelnek szemléletformáló kampányok és energiafogyasztást eredményező tanácsadói tevékenységek.


AJÁNLAT
SECAP-OK KÖTELEZŐ MONITORINGJÁRA ÉS FELÜLVIZSGÁLATÁRA



Előzmények

Komárom-Esztergom megyei 70 kistelepülése 2018-ban csatlakozott a Polgármesterek Szövetségéhez, és a megye koordinációja mellett, a Magyar Innováció és Hatékonyság (MI6) Nonprofit Kft. szakértőinek (mint a Polgármesterek Szövetségének hivatalos magyar támogató szervezetének) segítségével elkészítette Fenntartható Energia és Klíma Akcióterveit (SECAP).  

A SECAP-okhoz kapcsolódóan előírás, hogy megvalósításukról e beadástól számított két naptári éven belül, majd ezt követően szintén kétévente monitoring jelentést (benne: Monitoring Emission Inventories – MEI vagy Action Reporting) kell készíteni.  

Miért fontos a SECAP tervek kötelező monitoringjának elvégzése?

  • A kötelező monitoring elvégzésével biztosítható a Polgármesterek Szövetsége tagság fenntartása és az aktív SECAP státusz megtartása, mely ismereteink szerint várhatóan továbbra is értékelési szempontja, ill. több esetben előfeltétele a 2021-27-es időszakban várható uniós fenntarthatósági és zöld támogatások elnyerésének.

  • Jelentősen olcsóbb és időtakarékosabb a rendszer tagjaként elvégezni az adatok frissítését, mint egy későbbi időpontban újrakezdeni a Polgármesterek Szövetségének belépési folyamatát.

  • Azonosítható és megismerhető a SECAP elkészítésekor tett vállalásokban történő előrelépés, részeredmények, vagy végrehajtandó plusz beavatkozási intézkedések.

  • Időszerű a SECAP-ok pontosítása (mely akár külön, de akár a monitoring keretében is elvégezhető) mivel a KSH frissítette a SECAP alapjának, az ún. „kibocsátási leltár” (BEI) alapját képező települési szolgáltatott villamosenergia mérésének módszertanát[1] és elérhetővé tette azt a felhasználók számára, így a SECAP-ban még csak becsült adatok tényszerű KSH adatokra módosíthatók.   

Ajánlat 

A SECAP tervek felülvizsgálatának időigénye átlagosan 3 szakértői nap / település azaz 240.000 Ft + áfa.  

Ha a Komárom-Esztergom megyei települések közül legalább 50 önkormányzat megrendeli akkor 150.000 Ft + áfa / önkormányzat összegért tudjuk vállalni a felülvizsgálatot és a Polgármesterek Szövetségének angol nyelvű rendszerébe történő feltöltést és kapcsolattartást.  

Önkormányzati partnereinktől 1-1,5 munkanapnyi időt igénylünk, egyrészt az adatbekérő kitöltésére, másrészt a SECAP módosítás és a helyi előrehaladás (telefonos, email-es, vagy online) egyeztetésére. 

Ütemezés 

A felülvizsgálatot 2020. szeptember 30-ig el kell végezni ahhoz, hogy a SECAP benyújtástól számított két éven belüli monitoring megvalósulhasson. Ezért 2020. június 1-ig javasolt szerződést kötni a felülvizsgálatot végző szervezettel (MI6 NKft.). A határidő elmulasztásával a folyamat újraindul, a SECAP-ot újra be kell nyújtani.


Elérhetőség: info@mi6.hu

{ postion: fixed; left: 0; bottom: 0; right: 0; }